fbpx




OMGAAN MET MINDERE DAGEN

We hebben er allemaal weleens last van: Een dag dat we niet zo lekker in ons vel zitten - misschien weten we niet eens zo goed waarom. Of een dag waar alles mis lijkt te gaan - een lekke band, een trein die vertraging heeft, een meeting die anders verloopt dan gepland. Je voelt frustratie, verdriet, machteloosheid. Je voelt je uitgeput en lusteloos en dan lijken je kinderen ook nog eens in een vervelende bui te zijn. Oh, en daar is dan ook nog 'shit-fm alias radio niet-goed-genoeg' die keihard door je hoofd tettert. Het is een bleeh-dag.

Veel van ons vrouwen herkennen dit vooral in de dagen voordat we ongesteld worden of als we ongesteld zijn, maar ook op andere dagen kan het ons zomaar overkomen. De gedachten in je hoofd maken je gek. Je komt de (nogal hoge) verwachtingen aan jezelf niet na en je gedachten bevestigen alleen maar dat je dus niets kan - want ja, je krijgt het niet voor elkaar! Je bent niet goed genoeg, niet mooi genoeg, niet sterk genoeg, je doet niet genoeg en je kunt niet genoeg. We kennen het allemaal - maar wat kunnen we op zo'n dag dan doen? Hoe kunnen we omgaan met al deze gedachtes en gevoelens die ons overspoelen?
Omdat dit een van de thema's is waarover ik veel vragen en reacties krijg, deel ik in deze blog een paar handige tips met jou die je altijd toe kunt passen op een mindere dag. 


Op het moment zelf is het vaak lastig om uit de situatie te stappen of überhaupt tot het besef te komen van 'hey, er is iets wat niet goed voelt'. Doordat we gewend zijn om altijd maar door te gaan, te doen wat we denken te moeten doen en vaak in de tunnelvisie van ons to-do-lijstje zitten, proberen we het gevoel - de innerlijke onrust - zo goed mogelijk te verbergen en te onderdrukken. Immers is dat gevoel niet fijn en vinden we irritatie, frustratie, boosheid of verdriet maar vervelende eigenschappen van onszelf. 
Alleen zijn deze gevoelens juist gevoelens die onze aandacht vragen. Zie ze als een soort rood lampje in je auto dat je erop wijst dat de benzine bijna op is, dat er olie lekt of dat er koelingswater bijgevuld moet worden. Het zijn vervelende lampjes en je zit er zeker niet op te wachten, maar als het om je auto gaat dan negeer je deze niet, toch? Want je weet: ze blijven piepen en als je niets doet dan stopt de auto er op een gegeven moment mee. Gek eigenlijk dat je wel naar je auto luistert, maar niet naar jezelf, toch?

NEEM JE LAMPJES SERIEUS

Laten we dus beginnen met jouw lampjes. Als je dat onrustige gevoel weer eens voelt opborrelen, probeer het dan juist niet te onderdrukken. Sta even een momentje stil - dit hoeft maar een minuutje te zijn - en probeer het gevoel te plaatsen. Waar in je lichaam voel je het? Hoe voelt het? Wat wil het je zeggen? Meestal helpen deze vragen al om je bewust te worden van wat er onder jouw onrust ligt. Dit is een heel belangrijke stap omdat bewustwording helpt om te kunnen relativeren. Nu weet je namelijk waar je negatieve gedachten vandaan komen en waarschijnlijk zie je dat jouw gedachten niet waar zijn, dat ze komen uit een soort frustratie, een momentopname zijn en helemaal niets zeggen over jou als persoon. Zo wordt het makkelijker om jezelf los te koppelen wat jouw gedachten of jouw innerlijke criticus jouw proberen te laten geloven en dat lucht op!

WEES LIEF VOOR WIE HET NIET VERDIENT

De tweede valkuil waar we heel makkelijk in trappen op een mindere dag is: Nóg harder ons best doen! Willen bewijzen dat we wél genoeg zijn en wél genoeg doen. Het probleem is alleen dat onze innerlijke criticus op dat soort dagen heel makkelijk de overhand krijgt en we dus sowieso niets goed kunnen doen. Al kook je het lekkerste eten, al sluit je de beste deal, al ben je op tijd voor elke meeting, al heb je je hele to-do-lijst afgevinkt - het zal niet genoeg zijn en als maar een klein dingetje mislukt dan zal dat koren zijn op de molen van jouw negatieve gedachten en 10x zwaarder wegen dan alles wat je hebt bereikt. Op mindere dagen is het daarom verstandig om extra-lief voor jezelf te zijn. Misschien ken je de uitspraak: Wees lief voor wie het niet lijkt te verdienen, want diegene heeft het vaak het meest nodig! Dit geldt ook voor jezelf. Als je het gevoel hebt het niet goed te doen en vindt dat je daarom geen liefde, geen plezier, geen blijdschap, geen uitjes, geen ontspanning... verdient - dan heb je het het meest nodig, dan mag je jezelf juist helemaal omarmen en alles gunnen. Soms hebben we gewoon even aandacht nodig om weer te kunnen gaan stralen. Net als dat onze kinderen soms alleen even een knuffel nodig hebben om weer rustig en tevreden te kunnen zijn. Als je wilt, kijk dan ook eens goed naar je gedachten - ben je niet erg streng en misschien zelfs gemeen en onredelijk voor jezelf? Zou je iemand die zo tegen jou praat bij je thuis uitnodigen? Waarschijnlijk niet!Dus: wees lief voor jezelf - je verdient het echt! Vooral op mindere dagen.


WEES VOORBEREID

Zolang we vol in ons enthousiasme en positieve energie zitten, vergeten we bijna dat er misschien wel weer eens een wat mindere dag onze kant op kan komen. Wees dus voorbereid: Schrijf op een dag dat je juist heel veel zelfliefde en verbinding met jezelf voelt (wanneer je je mooi vindt, trots bent dat je iets hebt bereikt, vol positieve energie bent) een lijstje met allemaal mooie, positieve eigenschappen en kenmerken van jezelf en leg er ook een foto bij waarop je jezelf echt mooi vindt. Pak de lijst en de foto er altijd bij als je weer wat minder goed in je vel zit of dreigt overspoeld te worden met negatieve gedachten. Dit laat je herinneren aan alle mooie kanten van jezelf - op dagen waarop je deze niet kunt zien en het helpt je tegelijkertijd om te relativeren en in te zien dat je negatieve gedachten niet waar zijn. Als je wilt kan je ook alvast een lijstje maken met activiteiten die je helpen om tot rust te komen, te verbinden, je een goed gevoel geven over jezelf. Voor mij zijn dat bijvoorbeeld: Sporten (frustratie op een constructieve manier gebruiken, weerstand opzoeken, me krachtig en sterk voelen), Yin Yoga en meditatie (ademen, verbinding, overgave, ontspanning) en schrijven  (gedachten van me afschrijven, bewustworden van mijn gedachten, loslaten), maar elke activiteit waar jij blij van wordt is perfect voor zo'n dag!

OMARM DE MINDERE DAGEN

Bedoel ik nou echt dat je dankbaar moet zijn voor die vervelende dagen, alle frustratie, boosheid, verdriet en negatieve gedachten? Ja, eigenlijk wel! Daar bedoel ik niet mee dat je helemaal blij moet zijn op zo'n dag of dat je in zo'n situatie meteen ziet wat het je voor moois gaat brengen - op de dag zelf is het gewoon pittig, vervelend, moeizaam... en dat mag. Maar al klinkt het cliché: de meeste ontwikkelingen, persoonlijke groei en stappen richting meer ontspanning beginnen vaak op zo'n dag. Mindere dagen zetten ons aan om naar binnen te keren, om ons bewust te worden van hoe het nou eigenlijk echt met ons gaat en niet aan onszelf voorbij te lopen. Mindere dagen zijn de dagen waarop we ons vragen stellen - met vaak diepe inzichten als antwoord en het zijn de dagen waarop we leren om los te laten wat niet meer bij ons past. Al heb je er misschien geen zin in - geef zo'n dag de ruimte die die nodig heeft en geef vooral jezelf de ruimte die jij nodig hebt om weer terug te komen bij jezelf, liefdevol en mild te zijn en jezelf te gunnen wat je (niet) verdient 😉


TIPS VOOR ELKE DAG

  • Start je dag met de vraag: hoe gaat het met mij vandaag? Vaak krijg je dan al antwoorden over je gevoels- en gedachtenwereld op deze dag en word je minder overrompeld door eventuele frustraties of negatieve gevoelens.
  • Weet altijd dat je gedachten jou niet definiëren en je dus niet minder waard bent als je gedachten dat suggereren. Het zijn maar gedachten.
  • Niets blijft voor altijd: Weet dat mindere dagen ook weer  overgaan. Je hoeft er niet in te blijven hangen of het nog erger te maken door te denken dat deze gevoelens er voor altijd zo zullen blijven - alles is constant in beweging; ook jouw gedachten en gevoelens
  • Kijk jezelf elke dag even in de ogen en probeer minimaal 5 lieve dingen tegen jezelf te zeggen - vooral op mindere dagen
  • Laat die mindere dag er zijn. Net zoals je de goede dagen omarmt. Net zoals je jouw mooie en minder mooie kanten mag omarmen. Balans is er alleen als er alles mag zijn.
  • Communiceer! Laat je omgeving weten dat je een bleh-dag hebt. Zo kunnen zij je steunen, voelen zij zich niet meteen aangevallen als je boos wordt of frustraties uit en zo voorkom je miscommunicatie. 
  • Probeer juist te vertragen ipv nog harder je best te doen of nog harder te gaan rennen. Die 'snelle' dagen zijn er genoeg - en soms is vertragen juist versnellen
  • En last but not least: wees lief voor jezelf! Gun jezelf tijd, aandacht en ruimte! Gun het jezelf om even niks te doen, behalve goed voor jezelf te zorgen!
Wil je dieper in het onderwerp van mindere dagen duiken en meer te weten komen over de emoties die we veel te vaak proberen weg te wuiven? Lees dan het boek: Handboek voor mindere dagen van Eveline Helmink en luister sowieso naar het interview dat ik een tijdje geleden met haar mocht opnemen voor The TrueMom Show.

En als je een specifieke vraag hebt of graag dieper in wilt duiken in jouw persoonlijke ontwikkeling, stuur me dan sowieso een berichtje - ik ben er voor je!

Mama, you got this!


Liefs, Evi






Geef een reactie

%d bloggers liken dit: