fbpx




BEWUST KIEZEN
You can't have/do it all!

Een van de meest gestelde vragen in berichtjes en ook van mijn coachingklanten is: hoe kan ik meer rust creëren in mijn hoofd? En ik begrijp deze vraag heel goed, want het moederschap vraagt veel van ons, ons to-do-lijstje lijkt nooit op te raken en voor je het weet heb je er aan het eind van de dag meer taken op staan dan aan het begin. Werk, vrienden, gezondheid, zorgen voor je gezin, schoolactiviteiten, huishouden… waar moet je nou beginnen en wat heeft prioriteit? Het is niet gek dat onze hersenen af en toe kortsluiting hebben als je erover nadenkt wat er allemaal nog te doen valt en dan heb ik het nog niet eens over het schuldgevoel dat opkomt als je niet aan al die eisen en verwachtingen voldoet, je to-do-lijsjte alweer niet af is en je die afspraak met je beste vriendin alweer verzet. 

Eerst even het slechte nieuws: er is geen magic trick om alle ballen hoog te houden en als je de indruk hebt dat iemand anders dat wel lukt – think again! Je ziet alleen wat andere willen dat je ziet, je ziet alleen de voorkant – en als je jezelf een plezier wilt doen: vergelijk dan aub nooit jouw achterkant (alles wat in jouw leven gebeurt, wat je meemaakt en ervaart) – met de voorkant (dat wat mensen aan jou laten zien) van iemand anders, want dat levert alleen maar frustraties op en is een strijd die je nooit gaat winnen. 

The good news: Er is wel een simpele activiteit om de voor jou belangrijkste ballen hoog te houden en daardoor meer rust in je hoofd en ruimte in je leven te ervaren (disclaimer: ik zei SIMPEL – niet makkelijk!) – BEWUST KIEZEN!
Zolang jij niet weet welke ballen belangrijk voor je zijn en gewoon zo veel mogelijk probeert te doen, zonder erover na te denken wat voor jou prioriteit heeft, sta je op de automatische piloot. Je hebt geen doel voor ogen, je doet wat je denkt dat er gedaan moet worden, maar je weet niet eens waarom je iets doet. Je wordt meegetrokken met een stroom van to-do’s en hebt er geen controle over, want als je zelf niet kiest, dan wordt er voor je gekozen. Het gevolg hiervan is dat je altijd druk bent, innerlijke onrust ervaart en eigenlijk niet weet waar dit vandaan komt. En het resultaat: je bent gestrest, gefrustreerd, hebt het gevoel dat niets afkomt of lukt en je voelt je hier schuldig over. 

Daarom wil ik je uitnodigen om vanaf nu bewust te kiezen. Hiervoor heb ik een kant-en-klaar stappenplan voor je uitgeschreven dat het je zo makkelijk mogelijk maakt om vanaf nu ook écht bewust te kiezen.

STAP 1: Schrijf op wat je momenteel allemaal moet doen van jezelf. Aan welke verwachtingen moet je voldoen? Wat moet je vandaag (deze week/deze maand/dit jaar…) allemaal doen/bereiken? Neem de tijd om dit helemaal helder en in detail op te schrijven.

STAP 2: Bekijk alle activiteiten die je in stap 1 hebt opgeschreven opnieuw en stel je bij elke activiteit de vraag: Waarom doe ik dit? Is het van levensbelang? Maakt het me blij? Krijg ik er energie van? Vind ik het leuk? Als je alle vier de vragen met NEE kunt beantwoorden, schrap de activiteit van je lijst (zonder redenen te bedenken waarom je deze toch moet laten staan) en kijk wat ervan overblijft. Als het goed is, kon je al een heleboel activiteiten afstrepen en zijn er nu alleen nog die dingen over die van levensbelang zijn, of waar je blij van wordt. 

STAP 3: Bekijk de activiteiten die nu nog over zijn en maak er een prioriteitenlijstje van. Wat is het allerbelangrijkste? Wat is niet zo erg als je het een keertje laat liggen of later doet? LET OP: Kijk er ook naar dat je hierbij niet meteen activiteiten laat liggen waar je energie van krijgt! Deze zijn belangrijk voor je gezondheid en zonder goed voor jezelf te zorgen kan je ook niet voor anderen zorgen. Maak jezelf tot een prioriteit! Dit wil ik hierbij extra benadrukken omdat ik weet dat we als moeders snel geneigd zijn om ons eigen welbevinden weg te cijferen zonder erover na te denken dat dit ook negatieve gevolgen heeft voor onze omgeving. 

STAP 4: Kies elke dag 1 TOPPRIORITEIT – iets wat je echt die dag wilt doen. Kies daarnaast nog 2 andere prioriteiten voor die dag. Dit is waar je op gaat focussen. Als je er daarna nog meer aan kunt of wilt doen, dan zijn dat bonussen. 


Nog een paar tips:

  • Wees je ervan bewust dat een JA voor iets ook NEE voor iets anders betekent. Zoals gezegd: YOU CAN’T DO/HAVE IT ALL. Denk er dus altijd goed over na als je JA zegt en durf ook NEE te zeggen. (Over beter NEE leren zeggen en voor jezelf op durven komen heb ik een hele module opgenomen in het Seasons of Motherhood Online Circle Programma. Mocht je er dus meer over willen leren, schrijf je dan hier in.)
  • Maak een bewuste keuze en laat de rest dan ook bewust los. We kennen het allemaal: als we met de kinderen aan het spelen zijn, denken we aan wat we nu eigenlijk nog allemaal in het huishouden, voor onszelf of voor ons werk hadden willen doen en als we iets voor onszelf aan het doen zijn, denken we eraan dat we nu eigenlijk ook tijd met ons gezin hadden door kunnen brengen. Het resultaat is dat we ons altijd schuldig en gefrustreerd voelen en niet kunnen genieten van het moment. Kies daarom altijd bewust, laat de rest los en sta achter je keuze. Hierdoor vermijd je piekeren over wat je wel of niet aan het doen bent. Dit geeft je ook rust en voorkomt schuldgevoelens of verwijten naar jezelf. 
  • Schrijf je dag-prioriteiten op en streep ze af als je een activiteit hebt afgerond. Dit geeft je overzicht en laat je tegelijkertijd zien wat je al hebt bereikt. Als je wilt kan je ook elke avond je successen van die dag opschrijven, voor een extra boost aan zelfvertrouwen en dankbaarheid. 
  • Denk na over je kernwaarden en schrijf deze op. Als deze duidelijk zijn voor je, wordt het steeds makkelijker om keuzes te maken en jouw prioriteiten hierop af te stemmen. Je kan je dan voor elke keuze de vraag stellen: past dit bij mijn kernwaarden? Brengt dit me daar waar ik wil zijn? Ben ik diegene die ik wil zijn als ik hiervoor kies? Hierdoor is het makkelijker om vanuit je hart te kiezen en je niet af te laten leiden door de mening of verwachtingen van anderen. Blijf altijd dicht bij jezelf en doe dat wat goed voelt voor jou. 
  • Vraag om hulp! Heb je een keer een drukkere periode en kan je echt geen activiteit van je lijstje schrappen? Durf dan om hulp te vragen. Mensen zijn hulpvaardiger dan je denkt, mensen zijn flexibeler dan je denkt en vaak ook heel graag bereid om iemand anders blij te maken. Bekijk je opties. Wie kan je vragen om een keertje op te passen, om boodschappen voor je mee te nemen, om eten voor je te koken…? Je hebt meer helpende handen om je heen dan je denkt. 
  • Wees lief voor jezelf! Lukt het niet om de prioriteiten van een dag af te ronden – morgen is er weer een dag. Vergeef jezelf makkelijk, laat je niet wakker houden door schuldgevoelens en verwijten. Je doet je best, je doet wat je kan doen – en dat is genoeg. 

Probeer dit simpele stappenplan een maand lang uit en kijk hoe je het voor jezelf in kunt zetten om meer rust en ruimte te creëren. Wat verandert er? Hoe voel je je? 


Ik ben natuurlijk hartstikke benieuwd naar je feedback en jouw ervaring – dus laat het me graag weten in een reactie of een berichtje. 

Was deze blogpost waardevol voor jou? Deel ‘m dan graag met jouw vrienden en andere mama’s.  

En loop je ergens tegenaan of heb je een specifieke vraag? Stuur me dan gerust een berichtje of boek een GRATIS inspiratiesessie. Hierna heb je een duidelijk beeld van wat je kunt doen en hoe ik je hierbij zou kunnen helpen. 

 

MAMA, YOU GOT THIS!

Liefs, Evi

 




Geef een reactie

%d bloggers liken dit: