fbpx



3 STAPPEN NAAR MEER BALANS IN HET MOEDERSCHAP

Een vraag die ik vaak krijg is: Hoe creëer ik meer balans in het moederschap?
We worstelen allemaal weleens met balans vinden tussen werk en privé, tussen moederschap en selfcare, tussen ons to-do-lijstje afwerken en voldoende rust nemen.
Niet alleen als moeders kunnen we hier last van hebben, ook zonder kinderen kan het lastig zijn om de juiste mix te vinden die bij ons past. - De balans te vinden die ons ’s avonds blij en voldaan ons bed in laat kruipen.

Balans is iets wat we niet kunnen grijpen, wat we niet kunnen vastpakken en niet continu kunnen hebben. Het is veranderlijk, het vraagt geduld, constant oefenen en afwegen – en misschien is het juist daarom zo moeilijk. Het vraagt onze aandacht en laat zich niet afvinken – het is een voortdurend proces. Hoe meer we balans proberen te ‘bezitten’ en ‘vast te houden’, des te meer verkrampen we, des te meer raken we uit balans.

In onze maatschappij zijn we gewend aan bezit, aan controle en invloed – we zijn geconditioneerd om te vertrouwen op wat we zien, op wat we kunnen vastpakken en vertrouwen minder op wat we alleen kunnen voelen. Balans is echter iets wat we niet kunnen zien, wat we niet kunnen grijpen – iets wat we alleen maar kunnen voelen en moeten blijven opzoeken. Net als een koorddanser die bij elke stap aan moet voelen hoe, waar en wanneer hij deze moet zetten, die moet blijven bijsturen als hij uit balans dreigt te raken.

Balans is een heel fijn dun lijntje, maar daaromheen is veel ruimte om te zoeken en bij te sturen – voor ons is het gelukkig niet zo dat we door een misstap meteen van het koord vallen; wij zijn tuimelaars, die met veerkracht en de juiste mindset altijd weer terug kunnen veren naar ons middelpunt, naar onze kern. En die ruimte en veerkracht mogen we benutten om onszelf te leren kennen, uit te zoeken wat bij ons past, wat ons dichter bij ons midden brengt of wat ons er juist verder van verwijdert.

Maar hoe weet je nou of je dicht bij jouw kern bent of er juist veel te ver van bent verwijderd? En hoe kan je dichter bij jouw middelpunt, jouw punt van balans, terugkeren?
Hiervoor bestaan verschillende manieren en methodes, maar ik wil je alvast 3 praktische tips meegeven die je meteen kunt toepassen:


JOUW STARTPOSITIE - voelen
Voel en kijk naar wat er momenteel in jou speelt. Ga even in stilte (of met een fijn achtergrondmuziekje) zitten en stel jezelf de vraag: hoe voel ik me nu? Voel je je gestrest, uitgerust, druk, opgejaagd, geïrriteerd, blij, tevreden, boos, relaxt, gelukkig, sterk, zwak, geliefd, stralend, gespannen, dankbaar, opgesloten, vrij…?
Welke 3 gevoelens passen momenteel het meest bij je?

Door hier aandacht aan te besteden en bij jezelf in te checken, krijg je een goed beeld over hoe ver je verwijderd bent van jouw middelpunt. Hierdoor kun je je emoties en reacties beter plaatsen en relativeren. De bewustwording alleen al geeft ruimte en je krijgt daarnaast ook de kans om deze positie te benutten als jouw keerpunt – jouw punt om weer richting het midden terug te veren en balans te creëren.

Zelfinzicht en regelmatige, bewuste verbinding met jezelf is cruciaal om bij te sturen en meer balans te kunnen ervaren.

Voelen is de eerste stap naar meer balans, want zolang je niet weet wat er aan de hand is, hoe jij je voelt en wat jouw behoeftes zijn, is het vrij zinloos om met de twee volgende stappen aan de slag te gaan. Het bepalen van jouw startpositie is noodzakelijk om de volgende stappen richting jouw doel te kunnen bepalen.


JOUW ROUTE – plannen
Waar word jij blij van? Wat doe je omdat je er gelukkig van wordt? Wat doe je omdat je het noodzakelijk vindt? Wat doe je omdat het routine is geworden? Wat doe je zonder erover na te denken ‘waarom’ je dit eigenlijk doet? Wat zijn vastgeroeste patronen? Wat vind je écht belangrijk?

Wanneer heb jij voor het laatst bij deze vragen stilgestaan? Vooral als nieuwe mama moeten we onszelf opnieuw leren kennen en worden we geconfronteerd met het stellen van nieuwe prioriteiten, maar ook de tijd waar we nu middenin zitten, nodigt ons uit om hierbij stil te staan – om onze prioriteiten en patronen opnieuw van dichtbij te bekijken en te bepalen of dat wat we doen en hoe we ons leven hebben ingericht, nog bij ons past. Maak er dus nu gebruik van en neem de tijd om deze vragen bewust te beantwoorden.
Schrijf jouw bevindingen op als je wilt, zodat je een mooi overzicht hebt en je vanuit daar je focus weer opnieuw kunt richten op dat waar jij prioriteit aan wilt geven en jouw tijd en energie in wilt steken.

Vaak als we het gevoel hebben ‘uit balans’ te zijn, heeft dit ermee te maken dat onze prioriteiten niet meer bij ons passen. Dat ons leven, onze mindset, onze situatie en omgeving zijn veranderd, maar dat we nog steeds (vaak onbewust) vasthouden aan verouderde structuren en patronen. Maak dus een nieuw prioriteitenlijstje: Wat vind jij belangrijk, noodzakelijk en waar word jij blij van?

Om het heel concreet te maken: Schrijf elke dag 3 dingen op die je graag op die dag wilt doen, om ’s avonds voldaan en blij je bed in te kunnen kruipen. Schrijf jouw 3 prioriteiten voor die dag ook op in de volgorde van hoe belangrijk deze voor je zijn. Zo heb je een concreet plan voor je dag en is het risico om jezelf te verliezen in wat er niet toe doet, waar je niet blij van wordt, wat niet noodzakelijk of belangrijk is – of jezelf op te zadelen met te veel taken, verantwoordelijkheden en verwachtingen - veel kleiner.

Dit helpt je om inzicht te krijgen in wat er voor jou echt toe doet en het helpt je ook om te voorkomen, dat je jouw waardevolle tijd en energie ‘verdoet’ aan dingen waar je geen voldoening uit haalt, die je niet belangrijk of noodzakelijk vindt.


JOUW BAGAGE – loslaten
De tweede valkuil waardoor we ons uit balans kunnen voelen is te veel bagage: We zadelen onszelf op met hoge verwachtingen, verantwoordelijkheden, willen zo veel mogelijk controle, zo veel mogelijk doen, beleven en bezitten – en als dat niet lukt, voelen we ons schuldig en maken we onszelf wijs dat we falen.

Als vrouwen, maar vooral als moeders, verwachten we vaak onrealistisch veel van onszelf. We moeten de perfecte moeder zijn, de perfecte partner, de perfecte vriendin, de perfecte vrouw, de perfecte dochter en kleindochter, de perfecte werknemer/werkgever/ondernemer. We moeten voldoende tijd met onze kinderen doorbrengen met het liefst zinvolle activiteiten, we moeten voldoende tijd en energie in onze relatie steken, tijd met onze vrienden doorbrengen en dan ook écht aanwezig zijn, we moeten er mooi, verzorgd en stralend uitzien en ons werk netjes en keurig afleveren, als het even kan dan ook nog een stralend schoon en opgeruimd huis hebben -oh en sporten, gezond en vers koken en een florerend sociaal leven hebben. Het probleem: net zoals bij iedereen heeft ook de dag van een vrouw en moeder maar 24 uur – en dat betekent dus kiezen, nee-zeggen en loslaten. Klinkt simpel – is echter bepaald niet makkelijk!

In de vorige stap heb je prioriteiten gesteld en misschien vond je dat nog niet zo makkelijk – want ‘ja’ zeggen betekent dan ook ‘nee’ zeggen tegen iets anders.
‘Ja ‘zeggen is makkelijk, ‘ja’ zeggen is veel leuker dan ‘nee’ te moeten verkopen, maar als je op zoek bent naar meer balans, dan is ‘nee’ zeggen juist veel belangrijker.
Met ‘nee’ bescherm je jezelf en stel je grenzen. Alleen dan kun je laten zien wie je bent en waar jij voor staat. Dit betekent ook het loslaten van controle, het vragen om hulp, het vertrouwen dat het goed gaat komen, ook zonder jouw toezicht en controle.
Maar eigenlijk betekent het vooral compassie met jezelf – weten dat je genoeg doet en genoeg bent, erop vertrouwen dat het voldoende is als je doet wat je kunt doen, erop vertrouwen dat je mag genieten van tijd voor jezelf en dat je je niet schuldig hoeft te voelen over dat wat je niet hebt gedaan, over dat waar je NEE tegen hebt gezegd – erop vertrouwen dat jij de juiste keuzes neemt en dat jouw gevoel klopt.

Wat mag jij dus loslaten? Waar zeg jij vandaag NEE tegen, zodat je volmondig JA kunt zeggen tegen dat wat er voor jou echt toe doet – en je zonder piekeren en zonder schuldgevoel jouw pad kunt bewandelen?

Vooral het schuldgevoel staat ons vaak in de weg. Kiezen we voor onszelf, dan voelen we ons schuldig tegenover ons gezin of ons werk. Kiezen we voor ons gezin, dan voelen we ons er schuldig over dat we geen tijd voor onszelf hebben genomen. Kiezen we voor ons werk, voelen we ons weer schuldig over ons gezin.
Als je hebt gekozen, is het dan ook belangrijk dat je er volledig op vertrouwt dat jouw keuze goed en genoeg is. Alleen dan zal het je lukken om vol voor dat ene waar je voor hebt gekozen te kunnen gaan en te kunnen genieten – wetende dat later ook weer de tijd zal komen dat je voor dat andere kiest en dan daar met volle aandacht voor zal kunnen gaan.
Dus schud dat schuldgevoel maar van je af en laat het los – het beperkt je alleen maar in je plezier en vooral in je aandacht voor dat wat er nu is. Makkelijk is het niet en natuurlijk zal het altijd weer de kop opsteken en met je gedachten aan de haal gaan, maar als je er bewust van bent dat het maar een stemmetje is en als je weet dat je mag vertrouwen op jouw keuzes, dan kan je het relativeren en zal het ook altijd slechts een stemmetje blijven.

Sidenote: Zoals in het begin al is gezegd, is balans een voortdurend proces. Het is niet zo dat wanneer jij deze drie stappen hebt doorlopen, jij je meteen voor altijd in balans zal voelen. Dit zijn slechts stappen die je erbij helpen om dichter bij het punt van evenwicht te komen en die je erbij kunnen helpen om jouw gevoelens en prioriteiten te identificeren.

Geduld, jezelf (opnieuw) leren kennen, constante oefening en loslaten zijn de sleutel tot meer balans in je leven en in het moederschap.


Mama, you got this!

Liefs, Evi




2 reacties op “3 STAPPEN NAAR MEER BALANS IN HET MOEDERSCHAP”

  1. Jaa precies dit allemaal! Ik heb dit nav mijn eerste coaching sessie gedaan (niet elke dag) maar het geeft al zoveel meer rust en voldoening! 💖💖💖💖

Geef een reactie